Home » Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga

Ashtanga is een energieke, krachtige en uitdagende vorm van yoga. Er wordt gebruik gemaakt van een vaste reeks houdingen (asana’s). Elke asana is een voorbereiding op de volgende asana.

De bewegingen tussen de verschillende asana’s verbinden wij met de ademhaling. Hierdoor kom je in een meditatieve flow. Verder ligt de focus bij het aanspannen van buik en bekkenbodemspieren (bandha’s) voor extra stabiliteit en bepaalde kijkrichtingen (drishti’s) voor extra concentratie.

Wat is Ashtanga?

Ashtanga maakt gebruik van een vaste reeks houdingen. In totaal zijn er 6 reeksen. Deze reeksen volgen elkaar op in moeilijkheid; wanneer je de primaire reeks volledig hebt doorlopen, heb je voldoende kracht en lenigheid opgebouwd om door te kunnen gaan met houdingen uit de secundaire reeks.

Ashtanga les bij Fris & Vitaal

Wij richten ons tijdens de begeleide Ashtanga lessen op de eerste helft van de primaire reeks. Deze eerste helft brengt al vele uitdagingen met zich mee. Beetje bij beetje word je leniger; onder andere de hamstrings worden gerekt, het bekkengebied opent zich en ook je rug wordt buigzamer. Maar er is ook kracht nodig; benen en armen worden sterker, zo ook je buikspieren en schouders.

Kracht en flexibiliteit ondersteunen elkaar waar nodig. Wanneer je de eerste helft beheerst, kun je één voor één verder met het beoefenen van een volgende houding. Zo kan je op een veilige manier, de mogelijkheden van je lichaam verder ontdekken.

Opbouw van de Ashtanga les

De les begint gezamenlijk met een openingsmantra. We beginnen met een aantal zonnegroeten als warming-up. Je lichaam wordt tijdens een zonnegroet alvast opgewarmd en voorbereid op de rest van de reeks. Hierna volgen verschillende staande houdingen waaronder balansoefeningen. Daarna een aantal zittende houdingen en wij sluiten af met het achteroverbuigen van de rug en inversies (omgekeerde houdingen waarbij het hart boven het hoofd wordt geplaatst).

Aan het eind van de reeks doen we gezamenlijk een afsluitende mantra. Het harde werken wordt hierna beloond met een liggende houding savasana, voor de ultieme eindontspanning. Hierbij kun je even tot jezelf komen en bewust voelen wat de Ashtanga les voor je heeft gedaan.

Voordelen Ashtanga Yoga

  • Je krijgt sterkere spieren en botten.
  • Je spieren worden ‘langer’ en flexibeler.
  • Je uithoudingsvermogen gaat vooruit.
  • Het verbetert je lichaamshouding.
  • Door Ashtanga zal je gaan zweten, wat je lichaam reiniget en een boost is voor je immuunsysteem.
  • Je algehele gezondheid (lichamelijk en geestelijk) zal beter worden, je zit lekkerder in je vel.
  • Er ontstaat meer ruimte voor bewustzijn en ontspanning.
  • Door de vaste reeks aan houdingen zal je er steeds meer vertrouwd mee raken. Dit maakt dat je je aandacht meer bij jezelf kunt houden en minder gefocust hoeft te zijn op de yogadocent.
  • Je leert jezelf beter kennen; uitdagingen op de yogamat kunnen als een spiegel werken!

Ilse Hegman (op de foto’s) verzorgt de Ashtanga yogalessen bij Fris & Vitaal. Lees meer over Ilse>

 

Weetjes

  • Een halve primaire reeks van de Ashtanga yoga duurt 75 minuten.
  • Ashtanga Yoga kan worden gezien als een volledige work-out voor het lichaam.
  • De mantra’s en namen van de houdingen komen uit het Sanskriet (oude Indiase taal).
  • Ashtanga betekent letterlijk ‘achtvoudig’ en verwijst naar het achtvoudige pad (door Patanjali beschreven in de Yoga Sutra ongeveer 2000 jaar geleden).
  • Doordat je veel zweet tijdens de Ashtanga Yoga is het belangrijk na de tijd goed te drinken, bijvoorbeeld een kopje thee in de knusse ontspanningsruimte van Fris & Vitaal.

 

 

Ashtanga Yoga is een meditatie in beweging

 

 

Welke yogavorm is geschikt voor jou?

Wil je advies? Neem gerust contact op.

Wil je weten wanneer er Ashtanga Yoga lessen bij Fris & Vitaal zijn?

Bekijk het lesrooster >

Ashtanga Yoga bevordert het geest-lichaam bewustzijn

 

Meer weten? Stel je vraag!

Stel hier je vraag